úr: Hvussu kann man stilla upp? (Pol og samf)

úr: Hvussu kann man stilla upp? (Pol og samf)

GoymSkrivað hevur Bolle Dick » 18 sep 2010, 18:09

Dette var meget gode oplysninger at få, da jeg har til hensigt at stifte et nyt parti der skal få det danske sprog til hæder og ære igen i det færøske Lagting. Jeg mener at niveauet på debatten og afgørelserne i Lagtinget har været jævnt nedadgående siden man i sin tid begyndte at tale på færøsk i Lagtinget. Det er også på tide at det færøske samfund bliver mere demokratisk og også giver dansktalende færinger lyst til at stille op til Lagtinget. Jeg er overbevidst om at det vil være det færøske samfund til stor gavn om man debaterer de store spørgsmål på dansk mens de andre ligegyldige småting på færøsk. Dette for at forhindre en vulgarisering af debattan om de vigtige essentielle spørgsmål.. Dette kan også føre til, at dansktalende færinger bruger endnu mere af sin kyndighedskapacitet på en mere lystfuld måde til stor gavn og glæde for det færøske samfund. Vi har jo set fornyligt f. eks. hvor forfærdelig fiskedagsdebatten var i Lagtinget. Dette meget betydningsfulde område, hvor alle prøver at spænde ben for enhver. Med et mindre vulgært sprog ville vi være kommet til et langt fornuftigere resultat som ville være til gavn for samfundet og ikke bare nogle få rederifamilier. Vi må også have flere dansktalende færinger som skippere på broen i den færøske fiskeflåde. Der er alt for meget indavl i den etniske færøske skipperbestand. Både hækketrawlerne og lemmetrawlerne bør også udstyres med flere samkyndte maskinmestre. Dette er meget vigtigt og vi skal tage trawlerkutterflådens bevarelse i ramme alvor. Og da kan vi skyde en hvid pil efter magtrelationerne mellem rederiene og deres fejlparate fremtidsfetischisme. Vi skal være med til at udmunde torskediskursen her på øerne, så fiskeriet bliver bæredygtigt, sådan at al rovdrift hører fortiden til, hvor man talte færøsk i Lagtinget.
Bolle Dick

Skrásett/ur: 18 sep 2010, 10:28
Kyn: Dult

Re: úr: Hvussu kann man stilla upp? (Pol og samf)

GoymSkrivað hevur AA » 09 okt 2010, 11:16

.
Last edited by AA on 06 jul 2016, 22:08, edited 1 time in total.
AA

Skrásett/ur: 11 feb 2009, 04:25
Kyn: Maður

GoymSkrivað hevur Bolle Dick » 11 okt 2010, 12:16

Nu tør jeg lægge min kuglerunde status på blokken på, at du har været stangskriv, da du forfattede dit indlag AA. Dansk er et af verdens smukkeste og klareste sprog. Det er et sprog med den fantastiske egenskab, at det kan meget let indstille sig på andre sprog. Som for eksempel engelsk. Man tager bare ordene ind i sproget, så de bliver danske og endnu smukkere og klarere end de var i det sprog, de er taget fra. Det kan man ikke sige om færøsk. Færøsk kan slet ikke tåle at indtage fremmedord og det er også grunden til at det er ved at fuldstændig krakelere. Du kan bare høre på de unge i dag, hvor dårligt de taler, man forstår ingenting og jeg tvivler på, om de selv forstår, hvad de siger. Og lyt til debatten i Lagtinget. Det er det rene vrøvl. Selv min gamle oldemor i den jyske muld taler bedre og forståeligere færøsk end dem. Det er selve det vigtigste kommunikationsredkab, sproget, som ikke virker inde i folks nationalchauvinistiske hoveder. Det færøske sprog er kørt helt ud i møddingen, hvor senile fróðskaparmænd sidder og guffer ildelugtende uforståeligheder i sig. Derfor mener jeg -og som jeg altid har sagt- at det eneste som kan redde den færøske folkesjæl, er det danske sprog. Det vil mit parti arbejde for. Og du AA er velkommen i partiet, hvis du begynder at skrive din bøger på dansk. Jeg skal love dig for, at det vil indbringe dig mange penge i form af bibliotekspenge, bogsalg og alskens litteraturpriser og -legater. Drop det primitive tørvetrillersprog og skriv på kultursproget dansk. Jeg ved du kan AA, du er et stort talent. og jeg lover dig en fremtidig post som kulturminister.
Bolle Dick

GoymSkrivað hevur AA » 11 okt 2010, 12:39

.
AA

GoymSkrivað hevur Bolle Dick » 11 okt 2010, 15:42

Når man er så hurtigskrivende som du og jeg, så kan slåfejl altid forkomme og man kan komme til at glemme et e i dine. Ellers er jeg meget taknemmelig for at du siger at jeg er en megafæring, for som en sådan har jeg altid følt mig. Og jeg har trods alt boet længere her på øerne end du har levet på jorden AA. Så mit modersprog kan selvfølgelig være lidt påvirket af al denne brægen jeg hører, og har hørt, hver eneste dag. Og med hensyn til ordet "sprogimperialist" det ved jeg ikke hvad jeg skal sige. Var Føroyar største forfatter William Heinesen sprogimperialist? Og hvad med al den halvislandske kaglen fra folks munde i det daglige? Er det ikke sprogimperialisme?
Bolle Dick

GoymSkrivað hevur AA » 11 okt 2010, 16:12

.
AA

GoymSkrivað hevur Bolle Dick » 11 okt 2010, 17:59

Kære lille AA, jeg må da også have lov til at skrive hurtigt og hoppe bogstaver over. Du kan ikke udedømme mit skønne sprog p.gr.a. simple slåfejl. Jeg synes at du er ude på et skråplan at være, så hurtigt bedømmende og fordomsfuld på sådan en nationalistisk facon. Du burde skamme dig og gå hjem til din mor for at få et bare smæk i din bare numse.
Bolle Dick

GoymSkrivað hevur perotinus » 11 okt 2010, 18:36

perotinus

Skrásett/ur: 14 okt 2008, 13:51

GoymSkrivað hevur Smil » 11 okt 2010, 19:15

åååå, jeg ELSKER denne! Hahahahha!!! :lol:
If you are distressed by anything external, the pain is not due to the thing itself, but to your estimate of it; and this you have the power to revoke at any moment.
Marcus Aurelius
Smil

Skrásett/ur: 13 sep 2009, 22:00
Kyn: Kvinna

GoymSkrivað hevur Bolle Dick » 11 okt 2010, 19:17

En ordentlig omgang småracistisk fjeldabehumor.
Bolle Dick

GoymSkrivað hevur AA » 12 okt 2010, 06:32

.
Last edited by AA on 06 jul 2016, 22:09, edited 1 time in total.
AA

GoymSkrivað hevur Bolle Dick » 12 okt 2010, 09:33

Jamen det er bare lige så hjernedødt som et stykke mysost. Nordmænd minder på en måde meget om etniske færinger, de er nemlig totalt blottede for stil. Og de kan ikke finde ud af at lave forloren hare. Det er grunden til at de kalder denne ulækre ret for kjøttkake.
Bolle Dick

GoymSkrivað hevur AA » 12 okt 2010, 10:06

.
AA

GoymSkrivað hevur Bolle Dick » 12 okt 2010, 11:44

Jeg ved sgu godt at det hedder handilshara. Et meget fjollet og ligegyldigt ord da alle madvarer bliver handlet. Og færinger kan lige som de norske fjeldaber heller ikke finde ud af at lave forloren hare. Etniske færinger bruger margarine til alting. Masser af margarine. Alting smager af margarine. Fisken smager af margarine. Kyllingen smager af margarine. Skærpekødet smager af margarine. Kartoflerne smager af margarine. I tresserne brugte de sgu også margarine i håret i stedet for brylcreme. Man kan sige, at færinger ved at spise en masse margarine, er direkte med til at give kulturstøtte til Carl Johan Jensen.
Bolle Dick

GoymSkrivað hevur AA » 12 okt 2010, 17:07

.
AA

Fram

Aftur til Strikað innlegg

Vitjandi og virknir kjakarar

Kjakarar til staðar her: No registered users